Zoete en zure sprookjes

20 juli 2014 - New York City, Verenigde Staten

Reizend naar het centrum, Manhattan, van NY, zit ik tussen gewone mensen, die meestal uitstappen voor we in het centrum zijn. Of ze gaan er werken, bijvoorbeeld in de winkels, restaurants, of eet- of giftkraampjes. Of, zoals vandaag, zijn er die zeer zondags gekleed zijn. Ze hebben vaak een Holy Bible in hun hand, ook de kinderen. Of lezen een boek in het Hebreeuws. Meestal met de tekst op de andere geopende bladzijde in hun moedertaal (Engels, of Russisch, of ....). De meeste van die mensen zijn gekleurd, of black, of Spaans/Indiaans, of Chinees/Aziatisch, of Indiaas, of ....

De wijken waar we door rijden zien er niet eens slecht uit, en meestal laagbouw. Gelukkig. Ik weet wel niet hoeveel mensen er in 1 woning wonen. De hoofdstraten van die wijken bestaan uit lange rijen winkeltjes, bedrijfjes, garages, en restaurants, d.w.z. fast food zaken meestal. Winkels e.d. zijn gewoon open, zoals trouwens in het hele land. Dit weekend zag ik ook terreinen waar gesport werd, gespeeld, en gebarbecued! Dit alles zie ik zittend of staand in de bus. Helaas zie ik niet veel, behalve de mensen, wanneer ik in de subway sta of zit.

In Manhattan zie je, behalve wat bedelaars, vooral toeristen en bewoners die binnen deze omgeving kunnen leven, gebruik kunnen maken van wat dit gebied biedt, en die zich hier ook thuis voelen.

Zoals in Central Park, goed gekleed of sportieve outfit. Racefiets, fiets, skeelers, fiets of koets huren, naar een van de musea, daar ook lekker en duur lunchen (heb ik ook gedaan!). Maar wel een heel mooi park, met veel mooie plekken, water, weiden, rotsen, veel grote bomen en dus schaduw, banken volop, geurende eetkarren (lijkt wel Aziatisch), etc..

Op de grotere wegen zie ik vandaag, zondag, groepen en ook eenzame motorrijders, schrikbarende scheurneuzen vandaag, rijdend op één wiel (het achter-, niet het voorwiel), zigzaggend door het minder drukke verkeer. Lijkt Parijs zondags 's nachts op de Periferique wel!

Na zo'n dagje van veel lopend en staand bezig zijn, en kijken en veel zien, wat mij betreft nooit genoeg, voel ik, wanneer ik ook nog wat boodschappen heb gedaan, en ik thuis (lees motel) kom, dat ik moe ben. Hindert niks, slaapt ook lekker!

En ik heb natuurlijk maar een klein stukje gezien van NY (en van de USA).

Morgen even om de hoek kijken of alles goed is met mijn motor (de storage). Als dat lukt.

1. Marcel en Dorine:
    21 juli 2014
    Nou Wies, Zoveel kunst en cultuur bekijken ga je met de heren van MC Nooit Verkeerd niet redden denk ik. Mooi dat de druk van de ketel is en dat je weer volop kunt genieten van al die bijzondere mensen en dingen.
  2. Alicia:
    21 juli 2014
    Hallo Wies,
    Wat leuk om allemaal deze verhalen te volgen. Het lijkt mij allemaal wel heel indrukwekkend.