Klein kunstje?

18 juli 2014 - New York City, Verenigde Staten

Het lijkt voor een buitenstaander misschien een klein kunstje om van Jamaica (in Queens) naar Manhattan te gaan. In de Inn kreeg ik een briefje met een korte routebeschrijving. Eerst met de bus, daarna met de E-train. Want ik ging naar het MoMA. Ik denk dat ik er wel een uurtje over deed. Het zal gauw 20 km zijn. En onderweg enkele keren vragen waar ik precies moest uitstappen. Laat ik toch een man (met kind) uit Jamaica treffen! De hele rit flink gepraat (Engels is ook in Jamaica hun moedertaal). Voor zover dat ging vanwege de herrie in de trein. Maar het waren erg leuke, en behulpzame mensen. Hij werkte al een paar jaar, legaal, in New York. En hij woonde hier ..... in de wijk ....Jamaica!

In het Museom of Modern Art (MoMA) heb ik eerst een tentoonstelling gezien van Sigmar Polke. Helemaal gek die man, beetje tenminste denk ik. Hoe kun je anders zo veel verschillende, maar intrigerende, ideeën op uiteenlopende manieren, uitbeelden?

Daarna de collectie, toch een beetje vlug, bekeken. Prachtig. De tentoongestelde werken uit de jaren 1880 tot 1940 heb ik 2 keer bekeken. En verscheidene foto's gemaakt, waarvan er enkele, speciaal voor jullie, gemaakt zijn. Mooier is het deze werken in het echie (soort selfie) te gaan zien! Tussendoor wat gegeten daar, en later vóór de herhaling nog een tijdje in de tuin gezeten. Heerlijk.

Daarna ben ik naar de grote tuin, Central Park, gewandeld, door winkelstraten met de grote dure merken! Naar Central Park wil ik zondag, ijs en weder dienende, nog iets uitgebreider toe. Maar ik zag vandaag op het einde van de middag al hele massa's mensen die kant op lopen. En groepjes in het gras of op de rotsen zien liggen of zitten. En veel hondjes die werden uitgelaten.

Hier, net als meer in het zuiden, hoorde ik zeer veel Spaans spreken (ook uit Spanje, Midden-Amerika, Zuid-Amerika, en wie weet waar vandaan). En verder zie je mensen uit Azie, Afrika, Nederland (hoorde ik zo nu en dan). Het is wel eens vervelend, dat nogal wat mensen die hier werken zeer slecht Engels spreken, en dat met een vreemde tongval, en die bijna niet zijn te verstaan.

Morgen ga ik het ritje naar Manhattan nog maar eens maken. Je moet gewoon veel oefenen! En dan eens verder kijken. Er zijn nog veel dingen te zien, zoals bijvoorbeeld de beruchte plek van 9-11 (Ground Zero). Ik zie nog wel.

1. Loïs Mahlik Yuri Eva:
    19 juli 2014
    New York, genoeg liedjes over geschreven. Vast niet voor niks. Kijk je ogen uit en geniet ervan!

Liefs uit een van de voorsteden van Nijmegen
  2. Carel:
    20 juli 2014
    Wat een mooi schilderij Wies! Zo´n Modigliani hebben we hier niet in de buurt. Ik ben benieuwd naar de andere foto´s die je in het MoMa geschoten hebt.
    Je foto´s van NY zijn ook aantrekkelijk en inspirerend. Je vermaakt je wel in dit stedelijk landschap, het lijkt op een indrukwekkend einde van je reis, de klap op de vuurpijl, of vergis ik me=
    Een prettig veblijf nog en een goede vlucht,
    tot binnenkort,
    Carel