Kust

31 mei 2014 - Westport, Connecticut, Verenigde Staten

De route die ik heb gereden, was zeer gevarieerd, vaak indrukwekkend, en bevatte ook de in motorland zeer bekende en begeerde stuurweggetjes. Dat wil zeggen, klimmen en dalen, zeer veel bochten, steeds remmen en gassen, veel meer bochten dan rechte stukken, nee, zelfs haarspeldbochten bij de vleet.

Route: Trinidad naar Eureka. Daar even bij een motorzaak langsgeweest om de bandenspanning maar meteen helemaal goed te krijgen. En ook maar meteen in een van de koplampen de gloeilamp te vervangen. Vroeg vertrokken, niets te doen op HW 101. Op geen enkele weg trouwens vandaag. Bij Rio Deli eraf, richting kust, terug naar het Victoriaanse Ferndale, zie foto; zo zagen 2 straten er uit!. Het landschap bijna Hollands. Koeien, veel vlak, open stallen geurend naar kuilgras en gier. Voor mij heel bekend! Maar ook klimweggetjes, slechte staat, gaten etc., door de heuvels tot wel 800 m hoog. Zeer vermoeiend, heerlijk!

Daarna Capetown, Cape Mendocino, Petrolia, Honeydew (mooie naam hee). Daarna door Humboldt Redwood State Park. Ik schreeuwde het uit! Helemaal too far out!

Weer zo'n Redwood bossie, smal weggetje, bomen, bomen, bomen. Daarna even op HW 101, en bij Leggett eraf. Eindelijk HW 1, De Pacific Highway. Tot Westport, waar ik nu op een mooie camping ben, aan zee (aan oceaan staat zo raar), beekje stroomt achter mijn tentje. Weekend, mooi weer nu, dus redelijk druk. De barbecues draaien weer op volle toeren. Hun aangename geuren maken me hongerig. Helaas zijn deze ook vaak gemengd met die van minder lekker aangebrand vlees en gaan ze gepaard met flinke rookwolken, zoals vroeger ook achter het ijzeren gordijn in bijv. Tsjecho-Slowakije (oei, laat Amerikanen dat niet horen) op de campings, of niet Carel?

Vanmorgen begon de dag met donkere lucht. Klaarde op, werd zelfs 26 graden. Vlug naar de kust dus. Daar was het einde middag 16 - 18 graden, met zo nu en dan mist uit zee.

Veel motors op de weg. Ik roep dan meestal : Basje!!!, maar soms ook gewoon Jan. Sorry Bas, soms wordt het met al die Harleys een beetje te veel Bas. Ook hier steekt bijna iedere motorrijder zijn hand op. En in de dorpen (villes), groeten de mensen ook vaak.

Ondertussen zie je aan de vegetatie ook duidelijk dat we richting subtropen gaan. Bijvoorbeeld reusachtig dikke eucalyptusbomen, en ruik ik hun frisse geur, trouwens ook in de Redwoodbossen ruikt het heerlijk oud. Toch wordt het, ook nu ik dit schrijf, hier behoorlijk fris door de westenwind, uit die stille en kille oceaan. Het rustgevende pulserende geluid zal mij gemakkelijk in slaap brengen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gerard van Dijk:
    1 juni 2014
    Mooi man. Ja, zoals de Golfstroom ons klimaat zacht maakt maakt El Niño het klimaat in California aan de kust koeler dan in het binnenland. Vandaar misschien ook nog die Elanden. Stel je voor dat ze in Europa tot in Zuid Frankrijk over de weg liepen! Dan kies ik ook voor de veel minder gevaarlijke kabouters! Mooi dat je die reuzenbomen gezien hebt. Kicken! Go strong! GerardvD
  2. Mariëtte:
    1 juni 2014
    Hai Wies, het gaat allemaal oké there! Ik heb net mijn nicht gemaild maar weet eigenlijk niet wanneer jij in de buurt van San Francisco aankomt? Volgens mij is dat al snel als ik zie dat je nu in een steeds warmere regio komt. Ik hoop dat ik snel iets van haar hoor, het mailtje is in ieder geval aangekomen. Veel reisplezier en niet in slaap vallen, als je rijdt..