Pacific Highway 1B

2 juni 2014 - Sebastopol, Verenigde Staten

Dit stukje tekst is vanwege slechte wifi ergens in niemandsland terechtgekomen en hier plotseling opgedoken. Dus zie het als extra.

De oude kustweg ligt er goed bij. Sommige stukken zijn iets verder landinwaarts aangelegd. Het blijft een 2-baans weg, lekker bochtig, vandaag redelijk druk, zondag, dus zonneschijn. Strandweer? Tja, ik kan me niet voorstellen dat het water warm is. De wind van zee is koud en vochtig en draagt regelmatig flinke flarden fog het land in. En die wind veroorzaakt bij het sturen ook regelmatig onregelmatigheden in de ideale lijn. Lastig, steeds corrigeren. Maar toch wordt er gezwommen, maar dan vooral in baaien waar een riviertje door stroomt. Dat water zal warmer zijn, want meer landinwaarts is het overdag al boven de 20 graden C (ik zag temperaturen van boven de 70 F).

Heel regelmatig rijden er fietsers, racefietsers of reizigers; soms wandelaars (vermoedelijk lange afstand), want deze duwen vaak een kinderwandelwagen met bagage voor zich uit. Meestal is er weinig ruimte naast de rijbaan. Heel regelmatig wordt het snelverkeer, dat niet harder mag dan 55 mijl per uur, en vaak langzamer, gewaarschuwd dat fietsers ook recht hebben op ruimte! Dat zullen Marcel en Willemien wel (?) herkennen, want die hebben hier 35 jaar geleden gefietst (of hoelang geleden inmiddels?).

Regelmatig moet ik stoppen om iets beter te bekijken, of een fotootje te nemen. Ik heb besloten me te beperken tot vogels, dieren en viewpoints of iets dat me opvalt. Geen planten deze keer. Zie de foto's en raad wat het is!

Omdat ik SF langzamerhand dicht genaderd ben, wilde ik de omgeving waar de Californische wijnen vandaan komen ook wat beter bekijken. Dus ben ik van de kustweg weggegaan bij Jenner. Daar loopt een scenic route naar het oosten, richting Santa Rosa. Dit zou je het centrum van een behoorlijk grote wijnstreek kunnen noemen, met roots in Frankrijk en Itali"e.

Deze scenic weg was wel erg scenic. Druk, rumoerig, maar ik snap waarom het druk is. Weer bossen Redwood, rivierdalletje waar je kunt kijken naar het stromend water, of zelfs zwemmen, mooie vakantiewoningen bouwen, en dus de grote stad kunt ontvluchten. En lekker kunt uitgaan, eten, winkelen in dorpen die authentiek in de cowboysfeer (of Hollywoodsfeer) zijn gebouwd, althans de hoofdstraat. Ik weet niet of men dat echt mooi of echt leuk vindt, of dat het dorp er zo uitzag en nog uitziet.

Ik besloot neer te strijken (als ik iets kan vinden) in Sebastopol. En dat zag er iets leuker uit. Boodschappen doen, een zonnehoed gekocht. En gemerkt dat het mogelijk toch ook een typisch stadje is, want er zijn in de hoofdstraat veel alternatieve winkels. En natuurlijk ook een supermarkt met biologische producten. En daar heb ik een paar heerlijke, en ik denk gezonde, wraps op hun kop getikt. En ze klonken goed!

Het motel is het meest luxueuze tot nu, gelegen in een oude industriewijk. Een aantal voormalige bedrijfsgebouwen lijkt verbouwd en opgeknapt, en mooi, tot bijv. restaurant, of hotelletje. Kei gaaf. Of, zoals men in Nederland zegt, cool.

Oh ja, nog even terugkomen op die kabouters. Ik heb gelezen dat het niet zozeer kabouters zijn die leven in de Redwoods, maar o.a. Bigfoots en zo. Dus daar moet ik dan in het vervolg beter op letten!

Ik ga een lekker kopje thee zetten, want ik krijg een droge mond van het typen op mijn tabletje.