I 80 met appetizer en toetje

1 juli 2014 - Saratoga, Wyoming, Verenigde Staten

Vroeg opgestaan (hier hanteren ze ook zomertijd). Vertrokken vanuit Noord Salt Lake City (1200 m). Eerst iets verder naar het noorden, dan de bergen in (Wasatch Range.). Waarschuwing dat er bochtige wegen volgen. Oei, niet aan gedacht! Het viel niet mee beweging in het stuur te krijgen, helemaal vast gaan zitten! Gelukkig kreeg ik het stuur weer los, anders had ik naar een bergsmid gemoeten. Die er ongetwijfeld raad mee had geweten, want ongetwijfeld met ervaring. Maar dat hoefde dus net niet.

Een heel mooie stille bergweg, die langs een riviertje omhoogklom tot, ik geloof, 2400 m. State campings, en mensen die er woonden, of een vakantiehuis hadden. Op de hoogste plekken stonden nog wat wrakken, bewoond, en zag je hier en daar nog wat sneeuw. En begonnen wat weiden, staken schapen over de weg. Veel begroeiing, bomen, struiken.

Daarna een lekkere afdaling, cowpeople met cows (en bulls, en calves), boerderijen, en weer de I 80.

De I 80 loopt nog steeds door een woestijnachtige omgeving. Geen of weinig bomen, soort hard gras of stugge struikjes. En toch hier en daar schapen of vee. Waarom staan hier geen bomen (behalve soms enkele rondom een huisje)? Helemaal weggegeten door grote of kleine grazers?

Daarna een landschap dat doet denken aan hopen zand in vele vormen, waar een schilder aan het werk is geweest. En waar mensen niet van af kunnen blijven: groeven, grote machines, verwerkingsfabrieken. En allerlei installaties om iets dieper uit de grond te halen, of in te spuiten, of ....

Bij een benzinetankstation sprak een vrachtwagenchauffeur me aan met de vraag waar het NL voor stond, een vraag die dagelijks wordt gesteld. En meteen in mooi Vlaams vroeg: Nederland? Hee, klopt zeker en vast. Hij sprak nog redelijk goed Vlaams. Had daar als militair gezeten. Zijn vrouw wilde dolgraag naar de Keukenhof, zei hij, en hij sprak dat woord gewoon goed uit.

Het toetje tenslotte was maar klein. De weg van Walcott naar Saratoga. Ook een scenic route. Rustig, op grote afstand mooie bergen te zien, met sneeuw.

Morgen meer!