Hoog!

2 juli 2014 - North Platte, Nebraska, Verenigde Staten

Saratoga ligt aan de voet van de bergen, maar toch al op grote hoogte, bijna 1600m. Er zijn hot springs, een paar hotels/motels, en een paar restaurants. En ranches/haciendas.

Hoe weet je hoe hoog je zit? Je ziet het lange niet altijd, want dit plaatsje lag veel hoger dan ik in de gaten had (en Odette had dat ook al: je staat gewoon op de grond!). Wel, luister! Je graaft een gat tot je op 0 m NAP (nieuw amerikaans peil) bent. Wanneer dat gat dan 1600 m diep is, dan zit je op 1600 m hoogte. Klinkt gek, maar is toch waar!

De weg, een scenic uitstapje van de I 80, steeg steeds richting Cheyenne (maar daalde al weer voor Cheyenne). Eerst mooie weiden, steeds iets minder uitbundig. Daarna bossen. Het was inmiddels boven de 2500 m (dus dieper graven!). Hier en daar een plukje sneeuw; het werd ruiger, meer sneeuw, en de weg steeg naar flink boven de 3000 m. Hier kun je niet zomaar meer een gat graven. De grond is veel te hard, gesteente en vorst! De temperatuur ging, bij een lekker zonnetje en een stevige wind, onder de 10 graden. Maar dat vind ik wrl heel prima.

En daar zag ik dat lieve dier aan de kant van de weg. Hij zag mij ook!

Lekker zwieren over de bochtige weg, daarna flinke afdaling, maar het bleef nog meer dan 200 km boven de 2500 m. Onderweg, zie ook foto's, gras, graan etc. En vee. Een boerderij langs de snelweg met duizend of duizenden koeien! Veel!

Sta er eens bij stil hoeveel water die per dag nodig hebben! En kilo's voer! En hoeveel die plassen, poepen. Even verschonen!

Maar in die omgeving, waar je enorme graansilo's zag, zal het voedsel niet zo'n probleem zijn. En in die omgeving ook weer ja-knikkers, en misschien ook aardgas of schaliegaswinning. Enorme ranches, kilometers land, maar ook hier en daar een boertje met een klein tractortje (in plaats van grote turbotrekkers etc.).

En nu zit ik in North Platte. Mooie rare naam, of niet?

Morgen verder naar het oosten, vrijdag independence day, rustdag..? Ik heb nog geen extra uitstapjes op het oog. Maar ik moet bijna naar bed, want behalve de zomertijd hanteert men hier de mountain of central time zone. Het verschil met Nederland wordt steeds kleiner.

1. Marcel en Willemien:
    3 juli 2014
    Trouwens als op de weg naar Lincoln je stuur weer vast komt te zitten geeft dat niets.