Excursie.

5 juli 2014 - Fairfield, Iowa, Verenigde Staten

Vanmorgen regende het katten en honden! Er zaten zelfs zeehonden bij! En onweer.  Dus wachten tot het wat rustiger werd.

Dat werd het; ondertussen had ik de motor opgepakt. Op weg naar Baxter, het Triumph-museum!

Heerlijk gereden, alleen wat druppels, over kleinere, bijna lege wegen. Hier en daar zelfs een winery!  En dan nadert Baxter. Geen aankondigingsbord van het prachtige museum. Beetje rondgereden, klein plaatsje. Dus nagevraagd. Oh, je bedoelt zeker Baxter Cycles? Ja, waarschijnlijk wel.

Dat ligt 80 mijl noord-westelijk van hier. Je bent niet de eerste die zich vergist! Dat is toch eel een beetje ver, en uit de richting. Volgende keer dan maar!

Dus helaas. Dan maar naar Pella. Waar Wij, de Nederlanders soepel geïntegreerd zijn in Amerika, of in ....?! Pella lag wél waar het voor mij lag. Bovendien van ver aangekondigd met: windmolen, etc. Hele bussen gaan daar in de zomer naar toe, tulpen kijken, klompen kopen, eten enz. Het is leuk, maar ......

Het bleef nog steeds droog. Onderweg een paar boterhammen gegeten in een dorpsparkje (ik heb altijd brood, kaas en pindakaas bij me). Dan maar weer verder. Via Oskaloosa naar Ottumwa (mooie namen, of niet?). Daar tanken, sinasappelsap en koffie drinken bij het tankstation,  en wachten tot de stortbui wat bedaart. Dat gebeurt, wegrijden, maar een kwartier later giet het zo hard, dat ik mijn spiegels bijna niet meer zie!

Gestopt in Fairfield, waar ik nu ben. En daar het laatste stuk van de voetbalwedstrijd gezien. En mijn kleren tegelijk te drogen gehangen. Een hapje gegeten in het restaurant binnen het motel. Dat bleek ook weer een soort dorpscafé te zijn. Biljart, bar, restaurant. Enkele mensen uit het motel, oudere mensen uit een soort bejaardenhuis, maar ook jongelui. Vaak zie ik dat er weinig alcohol gedronken wordt. Toch anders dan in Nederland. Ik pas me snel aan: twee heerlijke Iowa bockbiertjes gedronken, en water, dat moet vaak verplicht ook geschonken worden.

Morgen weer verder. Het zou morgen droog blijven, met zo nu en dan kans op een bui. Toch maar de regenlagen in mijn motorpak ritsen!

Onderweg weer regelmatig aangesproken door mensen die a) willen weten waar ik vandaan kom, b) uit welk land ik kom, c)waar ik naar toe ga, d) hoe ver het dan is van mijn huis (?) in Nederland tot aan de Franse grens, etc. Of d) zeggen dat ze mijn motor zo mooi vinden.