Scenic route

4 juli 2014 - Des Moines, Iowa, Verenigde Staten

Een suggestie van een ruige Harleyrijder (die zijn hier ook, Bas): neem die weg via Beebeetown. Toen zag ik ook op de kaart een stippellijntje dat dat aangaf.En ik had een vrije dag, dus gedaan. En genoten! Meer bochtjes had ook nog wel gemogen!

En ook hier. Alles clean, spic en span. Geen plastic op of naast de weg. Het lijkt er op alsof er 3 maatregelen zijn die dat bevorderen. De eerste is dreigen met een zeer hoge boete! De tweede, mogelijk meer effectief. Dat is het verantwoordelijk stellen voor het schoon blijven van een stuk weg. Naast de wegen staan borden die lijken aan te geven dat een bepaalde groep mensen (bijv. Veteranen, of een bedrijf) ofwel de weg schoon houdt, of dat financiert (dat weet ik niet). Hun naam staat dan op die borden. Ten derde wat mij opviel, is het op publieke plekken, bijvoorbeeld een recreatiepark, corveeën door scholieren. Ik heb dat regelmatig gezien.

Onderweg zag ik ook enorme kippenmestbedrijven, zoals ze ook in Nederland bestaan. Verder ook andere bioindustrie, mogelijk varkensmesterijen. Of zijn het varkenspesterijen?

Jullie zagen de foto van al het roest, wel mooi roest, van gisteren? Ik moet verklappen dat dat van de foto allemaal misschien wel te koop stond: antiek! Je ziet veel oude landbouwmachines aan de weg staan. Waarschijnlijk te koop.

Morgen: probeer ik weer verder naar het oosten te geraken, via Baxter (blijkbaar een Triumph museum), en via Pella. Pella is een klein en mooi Nederlands dorpje. Aangeraden door de zeer aardige baas (wielrennen als hobby; zijn vader was blijkbaar Olympisch coach ooit) van het Best Western hotel waar ik nu ben.

De hartelijke groenten

1. Annie Goossens:
    5 juli 2014
    Hallo Wies,

Onvoorstelbaar: ik kijk op Google Maps waar Pella ligt. Dan op fotobeschrijvingen: het Nederlands straalt er van af! Je ziet dan als eerste een molen en gevelhuizen. Kijk je ook naar de namen?
    Jos vertelt, dat in het plaatsje Appletown veel Van Veghels wonen. De ouders van een collega wonen daar.

groeten,
    Annie