Verrassingen

6 juli 2014 - Champaign, Illinois, Verenigde Staten

Iowa en Illinois zijn echt agrarische staten. Natuurlijk heb je ook Chcago en bijv. St. Louis. Maar de gebieden waar ik doorheen reed zijn vlak, liggen op hoogtes van rond de 200 m (dus neem een schop en graven maar!) en zijn groen. Ik zie zo goed als niets anders dan mais en een gewas waavan ik denk dat het soja is (lijkt op sperziebonen). En hier en daar gras, koeien, varkensfok- en mesterijen. Kleine en reusachtige biofabrieken. En......ethanolfabrieken. Dus waarschijnlijk wordt een groot deel van de mais verwerkt tot alcohol. Voor de gasoline (benzine), die meestal 10 % ethanol bevat, en moet bevatten.

Ik reed bij Burlington over de grens van Iowa naar Illinois, gevormd door een reusachtige brug. Over de em ai es es ai es es ai pie pie ai. De ........... (grapje van een Amerikaanse jongeman die bij mij in de klas zat op de middelbare school). En later stak ik nog de Illinois River over.

Burlington leek een aantal mooie oude(re) gebouwen te hebben. De rivier was behoorlijk breed, en de waterstand leek hoog. Om er een foto van te maken reed ik na het oversteken (highway 34) een zijweg in. Ik moest flink rijden om de rivieroever te bereiken. Zie de foto: het water stond echt hoog, soms tot op de rijweg! En de rivier had hier een flinke dijk! En veel landerijen stonden onder water. Geen wonder dat enkele Amerikanen, die mij gisteren aanspraken bij een benzinestation, klaagden over de zeer natte maand juni.

Bij de omweg die ik maakte kwam ik door het dorp Oquawka. Mooi hee? En dan het dorp Roy! Dat bracht me wel op een idee. Wat zeggen jullie van: PO bij Le Roy! Of vraag het Le Pol! Doen!

Ik vervolgde de reis door Monmouth (die naam heb ik geloof ik al een keer ergens gezien), Peoria en Bloomington. Ik streek neer in Champaign. Vond ik wel een mooie naam. Het was echt tijd voor een douche! Benauwd vandaag! Er komt misschien onweer! Zo meteen een lekkere Walmart-salade eten. En dan kijken hoe ik morgen ga  rijden om dinsdag in Ohio bij Bernadette aan te komen. Dat moet lukken.