Frisco

6 juni 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Niet in Colorado of Texas, maar gewoon in California, ofwel San Francisco. Gisteren ben ik neergestreken in Petaluma, een stukje ten noorden van SF. Daar was ik van Santa Rosa, waar ik van 4 op 5 juni overnachtte, via de kust en later een weg landinwaarts, terecht gekomen. Vanmorgen ben ik van Petaluma via de 116 en later de 101 in San Francisco gearriveerd. Recht naar een motel in de buurt van de storage dubbelju! Ik ben helaas vergeten hoe ze aan die naam zijn gekomen.

Het adres van de opslag had ik enkele dagen geleden bij een benzinestation van een vrouw uit SF gekregen, die op een nieuwe Triumph Tiger reed. Familie dus. Het sympathieke en betrokken bedrijfje verhuurde motorfietsen en sloeg motors (met of zonder bagage) op. Het ligt aan de rand van het centrum. Motorkleding uit en in een box, navi van de bike (zeggen ze hier), even de laatste spullen controleren, formulieren invullen etc., en een taxi bestellen.

Deze bracht me naar het goedkope motel, de Rodeway Inn. Daar koffie gezet, geskyped met Odette, die erg uitzag (of witzag van de gedachte aan) naar de vliegreis naar San Francisco a.s. weekend. Daarna mijn rugzakkie om en de stad in. Ik ben "op de zon" gaan lopen, want met de kaart in de hand, in deze een beetje mindere straat, met vrij veel mensen die bedelden, of waarschijnlijk psychisch niet (meer) gewoon functioneerden, dat werkt niet. Veel winkeltjes, restaurantjes in allerlei kleuren en talen. Ik stuurde wat bij qua zonnerichting (ik had de kaart van SF en de plek waar het motel was in mijn hoofd) en ik kwam in wat betere straten, druk met veel nette mensen, langzaamaan zag ik steeds meer grote banken, ook zitbanken, grote hotels met portier. Duidelijk downtown. Uiteindelijk kwam ik uit bij, en even later in een soort stationsgebouw, vol met eet- en drinkwinkeltjes, dat weer toegang gaf tot de ferryhaven, met zicht op de SF Oakland Bay Bridge (het havengebouw). Prachtig! Zie foto's.

Later via ongeveer dezelfde route teruggelopen, onderweg wat boodschappen gedaan, o.a. een lekkere Arabische salademaaltijd. De middag was goed gevuld geweest: eerste indrukken van een grote stad!

Wat me al steeds opviel. De meeste mensen, ook jongeren, zijn een stuk kleiner dan ik. Niet alleen de midden-amerikaanse mensen, maar dit gold in mindere mate ook voor de europese bevolking. Wat daar mogelijk bij past is het sanitair in de badkamers. Zeer laag toilet, en vaak de douchekop op schouderhoogte. Of ze wassen hun haren anders, of niet?

Morgen heb ik een vrije dag. Vanavond eens bekijken wat ik ga doen. Jullie, jonge en oudere lezertjes: een fijn weekend! Gerard en Agnes en familie van Agnes, een gezellige musicmeeting!

1. Harrie Perebooms:
    7 juni 2014
    hoi Wies, Ik lees je verhalen steeds met veel plezier. Zo beleven we het een beetje mee en worden we zeker ook geprikkeld om na ons B&B avontuur een soortgelijke reis te gaan maken (niet met motor maar met Camper denk ik, alhoewel Harrie daar misschien anders over denkt...). Heel veel plezier samen met Odette en liever groet van Renate
  2. Gerard van Dijk:
    7 juni 2014
    Ja, Nederlanders zijn echt groot gemiddeld. In het Zuiden van bijna alle landen op het Noordelijk halfrond zijn mensen gemiddeld ook kleiner dan in het Noorden! Die adembenemend mooie mannelijke filmsterren uit Hollywood blijken eenmaal in levende lijve naast onze vrouwen maar oetlulletjes. Gelukkig maar voor ons! Enjoy Frisco. Hippietown van vroeger. G