Opa zoekt douane

6 mei 2014 - Calgary, Canada

Pieter heeft niet stilgezeten en laat weten dat het vrijgeven van de motor in Montreal er aan zit te komen. En de mensen in Montreal lijkt het beter toch de motor naar Calgary te laten komen. Daar moet de douane dan ook nog hun kritische licht laten schijnen op de toelaatbaarheid op de Canadese wegen, en wie weet wat nog meer.

Ik heb de Calgary customs gevonden via internet. Op Calgary airport. Daar laat ik me met de hotel-shuttle naar toe brengen. Zoekend waar die mensen hun bureau hebben, word ik geholpen door een zeer vriendelijke volunteer, die er veel zijn daar (dat is niet een canadese volendamse). Zij brengt mij naar het douanebureau. Maar daar verwijzen ze me, na mijn probleem voorgelegd te hebben, waar ik een eenvoudige, snelle en goedkope oplossing voor vraag, door naar een andere afdeling, nl. de commercial customs. En deze zit een eindje verder, te ver om te lopen en men kan het niet goed uitleggen. Ik krijg het adres mee. Taxi, die baalt dat de afstand vanuit het vliegveld, en dus de omzet, niet groot is. Maar hij brengt me waar, blijkt, ik wezen moet.

Daar word ik vriendelijk, binnen een minuut, geholpen. Het zou een eitje zijn, zei hij geloof ik. Heeft de taxi niet gewacht, vroeg hij. Nee ik dacht daar 2 uur te zitten.

Afijn, ik loop weer terug naar de luchthaven (het was niet ver, en ik begin te wennen aan het te voet afsnijden van de route). Daar neem ik een bus naar downtown Calgary.

Ik moet echt wel wennen aan de uitgestrektheid van de stad. Plek en benzine genoeg, hoewel? Downtown ga ik eerst maar eens naar het tourist office, dat zich bevindt in de Calgary tower. Ik dacht even dat die toren een middeleeuws verdedigingswerk was!

Maar goed, informatie en brochures meegekregen. De touristinformatrice raadde het ten zeerste af nu te gaan rijden in de bergen, want het was hier en daar slippery. Ik zag op tv inderdaad regelmatig auto's in de sneeuw naast en onder de rijweg liggen. Bergen!

Ik vroeg om een stadswandeling. Het werd een leuke historische wandeling, met o.a. het fort waar Canada was begonnen, zei de medewerkster. Wanneer de wandeling te ver was, kon ik ergens halverwege ook een stadstrein nemen, een soort tram.

Tja, je raadt het al: het viel met die afstand wel mee. Wat ook opviel: het leek bijna een uitgestorven stad, alleen auto's, (bijna) geen fietsen. Veel ruimte. Bijna alles lijkt nieuwgebouwd. Klopt ook. Het land in deze vorm is nog heel jong. Ik heb overigens geen bruine kroeg gezien. Het was eerlijk gezegd ook wel behoorlijk koud, dus de terrasjes (waar?) waren nog niet open. Dus het borreltje heb ik gemist. Wel een klein kopje koffie, met gebak, gehad. Klein zei ik, nl. de kleinste die ze hadden. Is volgens mij nog altijd een halve liter.

Langzamerhand werd het tijd naar de treintram te gaan. Deze bracht mij een eind in de goede richting van mijn hotel, maar eerst de supermarkt in om mijn avondeten en een grote fles water in te slaan.

Daarna: dit verslag, brochures bekijken, mails en berichten bekijken (hee, er staan reacties op van mijn "opa-familie, Lois en Mahlik, en hun papa en mama), enkele mails versturen. Ondertussem liggen jullie al lang te slapen, stelletje.......

Tenslotte: In Canada hanteert men het metrische stelsel (kilometers etc.) en graden Celsius.

Groeten   Wies

1. Jeanne van Rozendaal:
    Hé Wies,

Dus je reis is begonnen.........stoer hoor! Wel veel uitzoekwerk in je eentje, maar dat is juist wel leuk, toch?
    Geniet van alles wat je beleeft! Ik hou mezelf zo op de hoogte van je avonturen. Geweldig op deze manier te lezen wat je meemaakt.
    gr.
    Jeanne
  2. Marcel en Dorine:
    Hallo Wies,
    Het is nooit verkeerd maar nu wel lastig.
    Laten we hopen dat je spoedig met jouw motor verder kunt.
    Motor zit nu dus in quarantaine. Logisch want het Triumphvirus zou maar eens overslaan in Amerika.......
    Wel heel leuk om jou zo te volgen.
    Misschien wel leuk om de tijd te vullen met een glas (glazen of heel groot glas) wijn en de digitale motoplus.
    http://www.motoplus.nl nooit verkeerd lijkt me.
    Ik stuur jou de inlogcode via de sms
  3. Marit Lindner:
    7 mei 2014
    Hoi Wies, je benenwagen doet het goed lees ik...Nu die motor nog.Leuk je na al die tijd voorpret aan te horen (en groen te zien van jaloezie ; -))te kunnen volgen. Veel plezier! XxxMarit
  4. Trees:
    Ha die Wies,

Bedankt voor je snelle emailbericht. Heb je waarschijnlijk nu wel alle tijd voor!! We gaan je volgen. Maar vooral: geniet jij er maar lekker van. Enne.... nu die motor nog. Liefs van Toon en Trees
  5. Inez:
    Ha lieve Wies,

Je blog heb ik gevonden en ga met smart zitten wachten op al je verhalen en avonturen. Wat een tegenvaller van de motor, maar dat geeft je wel even de tijd om te acclimatiseren aan de Canadese cultuur en maatvoering. En hoe vervelend ook voor jou het is misschien goed dat je niet hals over kop de 'slippery mountains' in bed gesjeesd! Maar ja daar spreekt gewoon je bezorgde familie ; )
    Ik hoop dat je spoedig op je polyester stalen ros de zon tegemoet kan rijden!
    X
  6. Gerard van Dijk:
    Hee Wies
    Die Canadezen hangen in hun vrije tijd in de reusachtige Malls uit. Heel "handig" te voet of fiets onbereikbaar. Voornaamste oorzaken: of te koud of te heet voor terrasjes, idioot snelle weerswissingen (onberekenbaar) en de grote afstanden in de steden. Huur desnoods even een auto dan voel je je een paar dagen als een "gewoon" mens daar. In culturele centra en studenetencenters kan het wat Europeser aanvoelen. Kun je nu je motor nu niet net zo goed meteen door laten sturen naar Vancouver (veel Zachter klimaat) en veel meer te doen. Montreal is idioot ver weg en nog een maand lang te koud.
    Ja, tegenvallers horen erbij maar als het niet erger wordt. Groeten iit Millingen
  7. Bas:
    10 mei 2014
    Jo Wies
    na ons samen zijn met de motor club nooit verkeert bij dirk heeft marcel mij
    uit gelegd hoe het werk volgens mij gaat het goed heb ook al wat gelezen wel balen dat de motor niet vrij gegeven wordt gelukkig is hij al wel in canada als je nu galgary goed verken hoe er ook niet meer terug maak er wat moois van komt altijd goed zei je altijd vroeger
    gr bassio