Rondje

14 mei 2014 - Lake Louise, Canada

Maandag uit Calgary vertrokken richting Edmonton, maar eerder afgeslagen naar het westen. Via Innisfail, Caroline, Rocky Mountain House en Nordegg naar Saskatchewan River Crossing. Mooie namen allemaal, of niet?
Vooral de plaatsjes Rocky... en Nordegg waren geweldig. Rocky een cowboydorpje aan de grote weg, Nordegg een dorpje voor mensen die ver weg willen wonen, of misschien zelfs nergens meer willen wonen. Maar wel mooi allemaal, en vooral anders! Zoals veel, ook grotere plaatsen, wonen veel mensen in cabins (portocabins), of huizen die daar op lijken, of in campers (RV's). Best vaak met veel rommel om het huis.
Daarna in Saskatchewan Crossing een motelletje gepakt, mooi gelegen tussen de hoge bergen. Verder niks te doen.
Dinsdag, vandaag, wilde ik naar Jasper om daar dan te overnachten. De weg er naar toe, de Icefields Parkway is beroemd/berucht. De weg ligt in een dal, dus omgeven door behoorlijke bergen met sneeuw, riviertjes en meertjes met ijs en sneeuw, en de kanten van de weg ook regelmatig nog een pak sneeuw. Je rijdt steeds tussen 1200 en tot over de 2000 meter. De weg was vandaag bijna leeg. Toch nog te koud voor toeristen, al waren deze er wel, geen vakantietijd.
Onderweg wat mouflons (bergschapen) gezien, foto's genomen van een soort Canadese merel, een marterachtig diertje, herten, raven en nog meer.
Uiteraard ook de gletsjers (icefield) op afstand gezien.
Veel campings e.d. zijn nu nog niet open.
In Jasper besloot ik mijn routes te wijzigen. Ik ben naar het westen afgeslagen, dus doorgereden, en wel richting West. Onderweg naar Tête (met ^) Jaune Cache nog een grazende beer gezien en hem vriendelijk toegeknikt. Hij groette niet terug.
Bij het hoofd naar links, het Zuiden, afgeslagen richting Kamloops, en daar weer links (naar het Oosten) tot Chase. Vanaf Tête zit je in Britisch Columbia (BC), en ben je weer een uurtje jonger. Het landschap wordt wat minder bergachtig, het dal lijkt zich te verbreden, en het wordt steeds groener en warmer (tot 24 graden). Boerderijen zijn kleiner, meer vee. Zeer druk op deze weg met reuzevrachtwagens, vaak met staal, dikke stalen piipen, hout, grote machines etc.
Mogelijk voor de oliewinning en transport. Onderweg enkele goederentreinen van kilometers lengte leek het, gezien, getrokken en geduwd door enkele enorme locomotieven.
Uiteindelijk afgeslagen richting Banff/Calgary, en neergestreken in een mooi motelletje in Chase.

1. Annie Goossens:
    14 mei 2014
    Hallo Wies,

Ik had nooit gedacht dat de US iets bijzonders was. Ik denk daarbij altijd aan enorm hoge flats, waar geen meesje kan wonen, en aan geweren die iedereen klaar heeft liggen om zich te verdedigen. Blijkbaar zijn daar toch ook andere dingen te zien, die natuurlijk geweldig zijn om zelf te beleven. Was toch een goede suggestie van Gerard, geloof ik, om de auto te pakken. Zeker in hoge mogelijk gladde bergen is een motor natuurlijk ook een lastig verhaal. Ik ben benieuwd hoe het reisverhaal verder gaat.

Groeten,
    Annie
  2. Carel:
    14 mei 2014
    Dat is een mooie tocht Wies! Flink wat kilometers gereden, gelukkig niet allemaal ven rechttoe rechtaan als op de eerste dag zie ik op Maps. Je bent al bijna terug bij het begin van je tocht door Canada, Vancouver...
  3. Gerard van Dijk:
    16 mei 2014
    Mooie tocht Wies! En Annie moet toch zelf maar eens naar die hoek van de wereld. Er is al een behoorlijk verschil tussen de US en Canada maar ook in de US wonen de meeste mensen niet in flats. Als je het gemaakt hebt woon je in een ruime villa (idioot en patserig ruim zelfs). Op de city centers na woont eigenlijk iedereen in een vrijstaand huis. Woon je in een stacaravan dan hoor je tot de seizoensarbeiders of (bij permanente) bewoning tot de onderkant van de samenleving ("white trash"). In Vancouver centrum zagen wij triest genoeg erg veel junks. Volgens mij omdat het op straat verblijven daar vanwege het zachte (Nederlandse) klimaat er "comfortabeler" is dan oostelijker. Dan toch maar liever een stacaravan!

Ik was enkele dagen te ziek om je te volgen (vette buikgriep). Maar buiten is het nu zo lekker aan het worden (zowaar zonnig en warm) dat ik daar maar op een veldbed ga liggen.

Een aanrader als tocht is de Columbia river wetland (van Calgary naar Golden dan in zuidoostelijke richting het Columbia river dal volgen.
    Groetjes en veel plezier. Gerard