Zion?

16 juni 2014 - Springdale, Utah, Verenigde Staten

Gisterenmorgen verlieten we Las Vegas (de weelderige en vruchtbere weiden). In de stad was niks te doen (geen verkeer), handig bij het zoeken van de juiste route naar onze volgende bestemming. Buiten de stad, op de snelweg richting Salt Lake City, en ver daar voor Zion National Park, was het druk.

Maar die wegen rijden verder gemakkelijk. Onderweg eerst een flink stuk met industrieterreinen. Toelevering etc. van Las Vegas. Later zie je regelmatig een installatie die duidt op verwerking van kalk- of anderssoortig gesteente.

De droge bergen (oud gebergte) met aparte kleuring en vormen omgeven de brede vallei (die ligt op hoogtes tussen 600 en 1200 m). Plotseling zien we aan de snelweg een grote plaats liggen. Het wordt dan langzaam drukker op de weg, bedrijfjes, tankstations etc. Alweer vraag je je af waar die mensen van leven!

Even later verlaten we de snelweg en komen we weer op het platteland. Althans een rustige weg. Zion dient zich aan. Mooie rotsformaties etc.

We naderen Springdale, dat in een dal met de rivier de Virgin ligt, waar ook onze Pioneer Lodge zich bevindt. Een plaatsje (hier noemt men dat altijd city) dat grotendeels bestaat uit hotelletjes, motelletjes, inns, lodges, restaurants, winkels en enkele galeries. En dat omgeven is door prachtige rotswanden. De poort naar Zion (de naam is gegeven door de eerste settlers, mormonen).

Vandaag, maandag, gaan we met een shuttle naar het Zion Visitor Center. Vandaar rijden continu andere shuttles een rondje door het park om bezoekers naar belangrijke plekken te brengen, zoals startpunten van mooie, korte of lange, makkelijke of moeilijke trails.

De rit in een shuttle is al indrukwekkend, althans wat je om je heen ziet.

Wat ook mooi is, is het observeren van de andere bezoekers. Mensen van baby tot heel oud gaan naar dit park. Allemaal min of meer uitgerust met drinkwater, wat te eten (hoewel dat in het park ook op een paar plaatsen kan), wandelschoenen, petten en hoeden. En dat laatste, de hoeden, kun je gebruiken: Odette heeft zich gisteren verbrand op plaatsen bij de randjes van haar shirt. Ik moest mijn gezicht toch ook wat insmeren, vanwege de kans op verbranding, zelfs onder de schaduw van de hoed.

We hebben enkele korte trails gelopen, heel prachtig. Zie enkele foto's.

Morgen: op naar Bryce Canyon.